Elektronikus aláírás bármely állampolgárnak ingyen!

Blogunk jogi szakértője, Tina Törvény bejelentkezik

2017. február 06. - Tina Törvény

Meghitt kis családunk gyarapodásnak indult! Itt vagyok ugye bár én, Indie Crawford szabadúszó webfejlesztő, wannabe játékprogramozó és önjelölt marsonauta. Meglehetősen a háttérbe húzódva ugyan, de a létfontosságú szerkesztői feladatokat illetve grafikai teendőket ellátó Design Linda is nagy erőkkel van jelen, sőt hogy a Velvet ketrecnek is hagyjunk valamit, bevallhatom Lindára ezen túl, úgy is tekintek, mint múzsámra és bölcs tanácsadómra. Az első örömhír azonban ebben a posztban, egy újabb csodabogár színre lépése: a jog ismerőjének, az igazság védelmezőjének, a paragrafusok felkent bajnokának, vagyis Tina Törvénynek az első bejegyzése következik alább, egy praktikus újdonságról, ami nagyban megkönnyítheti az online ügyintézést itthon. A szó innentől az övé.

jogi szakértő

Tovább

Grace Hopper, a programozó ellentengernagyi

Programozó-női-princípium #3

Női programozó princípium sorozatom trilógiává magasztosul a következőkben, hiszen Grace Hopper ellentengernagy, vagy ahogy emlegetni szokták, Amazing Grace* természetesen nem maradhat ki egy ilyen szériából.

programozo_noi_principium_grace_hopper.jpg

Tovább

Indie Crawford: 1 évesek lettünk

Boldog új évet nektek, boldog szülinapot nekem!

Az ünnepek nagy dírrel-dúrral elvonultak, a mínuszok besunnyogtak, mindeközben pedig szépen, csendben egy évessé vált a blog. Bizony, tavaly ilyen tájban vallottam először a programozó lét setét romantikájáról, majd pár napra rá bemutattam azt a gép-csodát is ami az első lökést adta nekem e pályán. A többi pedig már úgymond történelem...

agymenok_star_trek_bulika.gif

Tovább

3 last minute ajándék ötlet

Nem csak karácsonyra, nem csak kockáknak

teli_kirandulas.jpg

Van úgy, hogy nem jön össze minden ajándék időre. Hiába az ideges rohangálás a habzó szájjal a vásárlási lista különböző elemeit kergető ünnepi tömegben, a nyomás napról napra egyre nő, de hiába az utánajárás, a hipster mintás derékmelegítők armadája vagy a LEGO-ból építhető menekülttáborok hada, mégsem lelünk megfelelő kacatra, amivel játékmániás/sorozatfüggő/mérnök-informatikus szeretteinknek kedveskedhetünk. Pánikra semmi ok, Indie – ez én vagyok – segít ahol tud! Összeszedtem három olyan ajándék ötletet, melyek még most, az ünnep finisében is beszerezhetők, és melyekkel nagy eséllyel nem lövünk félre. Ellenkezőleg, a hozzánk kedves személy vélhetően azzal a vigyorral fogadja majd kedvességünket, amiből az ember azonnal érzi, hogy beletrafált, nem puszta udvariasságról van szó. Ehhez nem is kell olyan sok, mutatom!

Tovább

Inkább múzeum, mint játék

Annak viszont nem rossz: Számítógépes Játék Múzeum, Berlin – Kritika

Úgy esett, hogy hű segítőmmel és társammal a bugok elleni harcban valamint a blog arculatának megteremtőjével, Design Lindával utunk Berlinbe vezetett. Utazásunk indokai pofátlanul mentesek voltak az informatikától, de a dolgok persze gyökeres fordulatot vettek, amint értesültem a Videojáték Múzeum Számítógépes Játék Múzeum létezéséről, melyet valami külünös oknál fogva errefelé Computerspiele Museum-nak hívnak. Azonnal aktivizáltam Lindát, aki történetesen a nagyvárosi tájékozódás fekete öves mestere, és órákon belül a jeles intézmény kapuja előtt álltunk.
super_mario.jpg

Tovább

Elon Musk végre megmutatta

Tényleg elér a Marsig?

elon-musk-mars.jpg

A nagyközönség régóta várta már a beígért terveket Mars-utazás ügyben, a SpaceX-vezér pedig nem szokta ambíciózus elképzelések nélkül hagyni híveit, vagy úgy általában az emberiséget. Musk a múlt héten Mexikóban végre részletesen elénk tárta a Mars kolonizálásnak mikéntjére vonatkozó SpaceX-es elképzeléseket, legalábbis ami az oda- és visszajutást illeti, de Musk szerint amúgy is ez a kulcsa az egésznek, a többi majd jön magától. Illetve nem egészen magától, mint inkább tőlünk. Szerinte az emberi felfedező szellemnek és mérnöki géniusznak kell csupán utat törni a bolygóközi térben. Úgy néz ki, Musk komolyan a fejébe vette, hogy ő lesz az újkor vadnyugatának „vasútépítője”, akinek az a dolga, hogy elérhető áron biztosítsa a tömegek számára a Marshoz, vagy akár a Naprendszer más égitestjeihez való hozzáférést. A megközelítés ravasz, a tervek impozánsak.

elon-musk-mars-kolonizalas.png

Tovább

Hol is hagytam abba? Ja igen!

Társasjáték- és könyvajánló + űrhírek

A tervezettnél hosszabbra sikerült nyári szünidő után ezennel hivatalosan is megnyitom az új szezont a blogon! Annyi minden történt a nyáron velem és a világban is, hogy alaptalannak éreznék kiemelni csupán egyetlen dolgot, ehelyett inkább egy laza, önkényes gyűjtésre gondoltam. Sort kerítek némi élménybeszámolóra, többek közt programozós könyv és társasjáték tematikában, és persze a fontosabb űr hírek sem maradhatnak el, ezen felül a nyár új számítógépes játék üdvöskéjéről is igen tömören, de szót fogok ejteni.

starcraft-dragoon-returned-by-jerryboomerwang.jpg
jerrybomerwang munkája / artwork by jerryboomerwang

Tovább

A tökéletes ölelés matematikája

Áltudományos verselemzés Pintér Gergővel II.

A sorozat előző részei
Halál, Orgazmus, Gravitáció...
Csavaros DNS-szálak magasan az égen

Pintér Gergő,  matematikus,  a (halál;orgazmus) zenekar énekes dalszerzője

Gergő, azonkívül, hogy matematikából doktorál az ELTE-n, óraadó ott illetve a BME-n, valamint a Matemorfózis ismeretterjesztő előadások szülőatyja, a (halál;orgazmus) zenekar énekes-dalszerzője, no meg a Tűfokán elnevezésű nógrádi minifesztivál egyik szervezője is egyben.

A Gergő által a (halál;orgazmus) zenekar számára írt elképesztő szövegek jelentős része – előképzettségének lenyomataként – tudományos vonatkozásokkal bír. Szerzőjük az egyes számokat kivesézve fog átrepíteni minket a tudomány-filozófia elektromos kisülésektől zajos légterén, miközben a számok születésébe és a zenekar életébe is intim betekintést nyerhetünk.

A (halál;orgazmus) megalakulása után intenzív dalszerzésbe kezdtünk. A próbákat délelőttönként tartottuk a csavargyárban az Erzsébet királyné útján, ahol a zuglói punkok próbatermei voltak. Olyan volt, mintha dolgozni járnánk, késni nem illett, komoly munka folyt. Egy hónap alatt készen lettek a későbbi Coitus lemez dalai. A zenekarnév nehezen ment.

Csankival a régi zenekarunk a Szuicid Gombócok volt, azóta ő játszott a Francis Begbieben meg a Jolanában meg a Romániában: ezek után hogyan legyünk kreatívak a névadásban? Manna Abc volt az első ötlet, mert ott vettük a reggelit a próbák előtt, aztán egy-két hétig Moderátornak gondoltuk magunkat, és a Béla is felmerült, mint lehetséges zenekarnév. Írtam is róla egy dalt.

A végleges név egy Sajnosbatár koncerten született meg a szentendrei ElevenKertben. Ferdi és Laci nagy örömmel ugráltak oda hozzám, hogy megvan a név, és olyan boldogok voltak, hogy erre nem lehetett nemet mondani. Arra persze nem emlékeznek, hogy melykük találta ki. "Tegyük zárójelbe és válasszuk el pontosvesszővel," – mondták – "hogy olyan legyen, mintha koordináták lennének." Ezzel akartak imponálni nekem, hogy legyen benne egy kis matematika. Számomra nem ezt jelenti a matematika, amint az az alábbiakból is ki fog derülni – dehát olyan boldogak voltak, hogy kitalálták a tutit.

(halál;orgazmus) - Tudathasadás

Tovább

Csavaros DNS-szálak magasan az égen

Áltudományos verselemzés Pintér Gergővel I.

Pintér Gergő,  matematikus,  a (halál;orgazmus) zenekar énekes dalszerzője

Gergő, azonkívül, hogy matematikából doktorál az ELTE-n, óraadó ott és a BME-n, valamint a Matemorfózis ismeretterjesztő előadások atyja, a (halál;orgazmus) zenekar énekes-dalszerzője, illetve a Tűfokán elnevezésű nógrádi minifesztivál egyik szervezője is egyben.

A Gergő által a (halál;orgazmus) zenekar számára írt elképesztő szövegek jelentős része – előképzettségének lenyomataként – tudományos vonatkozásokkal bír. Szerzőjük az egyes számokat kivesézve fog átrepíteni minket a tudomány-filozófia elektromos kisülésektől zajos légterén, miközben a számok születésébe és a zenekar életébe is intim betekintést nyerhetünk. (Előzmények: Halál, Orgazmus, Gravitáció...)

Fehér fényt eszik és színeket szarik a hipp-hipp-hopp hippigeneráció.

Tovább

Halál, orgazmus, gravitáció...

Pintér Gergő matematikus-frontember a gravitációs hullámokról

Gergőt azonkívül, hogy matematikából doktorál az ELTE-n, illetve óraadó ott és a BME-n, valamint a Matemorfózis ismeretterjesztő előadások szülőatyja, onnan ismerheti még a nagyközönség, hogy a (halál;orgazmus) zenekar dalszerző-énekese, illetve a Tűfokán elnevezésű nógrádi minifesztivál egyik szervezője is egyben. Mint olyan valaki, aki nálam kiműveltebb tudományos téren, jó alanynak tűnt egy beszélgetéshez, melyben közérthető formában feszegetjük, milyen jelentőséggel is bír az Einstein által prognosztizált gravitációs hullámok nemrégiben történt megfigyelése. Persze először is arról kérdeztem, hogy mik is ezek a hullámok tulajdonképpen...

Ez az interjú egy rendhagyó sorozat rendhagyó kezdete is egyben. A rockzene és a tudomány határán mozogva ugyanis másféle hullámokat is meglovagolni szándékozunk a közeljövőben. A Gergő által a (halál;orgazmus) zenekar számára írt elképesztő szövegek jelentős része – Gergő előképzettségének lenyomataként – tudományos vonatkozásokkal bír. Gergő az egyes számokat kivesézve fog átrepíteni minket a tudomány-filozófia elektromos kisülésektől zajos légterén, miközben a számok születésébe, és a zenekar életébe is intim betekintést nyerhetünk. Régóta dédelgetett valami hasonlót az énekes, én pedig hangos és humoros művészetük tisztelőjeként, illetve a tudományok iránti elkötelezettségemből kifolyólag is nagy örömmel adok teret neki itt, remélve, hogy nem marad önkielégületlen a szerelmünk!

Tovább

(Re)dizájn!

Új külsőt kapott a blog

Megtörtént, amire oly régóta várokunk! Gyönyörű új köntöst készítettünk a blognak, mely így már sokkal inkább harmonizál a tematikával és persze a személyiségemmel is... A blog fejlécéből facebook-cover verzió is készült, ezenkívül új faviconnal, indás és facebookos avatarral is gazdagabb lettem. Tipográfiailag és színekben is megújult pompában virítunk, remélem nektek is annyira tetszik, mint nekem, akinek vigyorogni támad kedvem, ha csak ránézek!

=]

Kíváncsian várjuk a véleményeteket kommentben!

Űrkiállítás a Millenárison

Összehordott űrszemét? Kritika!

Oké, elismerem, a szemét szó elég erős, de összességben sem a Gateway to Space, vagyis a Nemzetközi Űrkiállítás tartalma, sem annak formája, illetve annak keretei sem késztetnek pozitív kritika megfogalmazására.

Űrkiállítás: Föld az űrből

Tovább

Csináld magad játékfejlesztés... Mivel?

Webes játékmotor ingyen, bemutatkozik a Phaser

Azoknak sincs szégyenkezni valójuk akik a kódolással kevésbé állnak intim viszonyba, és inkább eggyel absztraktabb szinten, grafikus szerkesztői felületeken keresztül űzik a számítógépes játékkészítés ultramenő mesterségét. A legeredményesebb út a közhiedelemmel ellentétben általában a legélvezetesebb is, és ez személyről személyre változik. Ez a cikk mégsem első sorban nekik szól. Az általam bemutatni kívánt játékmotor, bár számtalan játékfejlesztéssel kapcsolatos eszközt ad használója kezébe, mégis csak egy programozói keretrendszer. Nem jár hozzá alapból szerkesztő felület, noha akadnak rá azért ilyen eszközök is.

gamemaker.png
A GameMaker integrált fejlesztői környezete

Az interaktív felületekhez képest egy programkönyvtár vagy keretrendszer nagyobb szabadságot kínál, de természetesen emellett nagyobb önállóságot is követel meg, és persze magasabb szintű programozói ismereteket. Egyszóval nem szolgálja föl csokornyakkendős pincér az étlapot, viszont biztosak lehetünk abban, hogy azt esszük meg amit főztünk.

Az utóbbi másfél-két évtizedben nagy változások történtek a weben, a korábban egyszerű weboldalak helyét az interaktivitás, a gazdag megjelenés, az applikáció szerű webes tartalom vette át. A böngésző komoly szoftver platformmá nőtte ki magát, irodai programok, közösségi alkalmazások, blogmotorok, weboldal készítő és karbantartó rendszerek jelentek meg és persze nem maradhatott ki a buliból a böngészős játékok armadája sem. A Flash bukása és a JavaScript, valamint a HTML5 mennybe menetele új irányt jelölt ki, szabványosított és támogatott környezetet biztosítva az applikációk és köztük a játékok fejlesztéséhez. Ma már a JavaScript fejlesztő a böngészőn keresztül közvetlenül a videókártya nyújtotta számítókapacitáshoz is hozzáfér, így már az interaktív 3D-s megoldások sem jelentenek gondot és a modern hardveren a böngészőben futtatott JavaScript kód teljesítménye egyre közelíti a közvetlenül a gép operációs rendszere által futtatott önálló alkalmazásokét. A sokáig félreismert, rossz hírű JavaScript pedig már nem csupán a böngészőben a kliens oldalán, de a vonal másik végén, a szerver oldalon is remekel. Nem csoda, hogy a JavaScript programozó ma a legkeresettebb a piacon.

Tovább

Végre vége: Internet Explorer 7-8-9

Viszlát, és kösz a bugokat!

Úgy tűnik végleg nagykorúvá érett a web, a felnőtté avatódást pedig mi sem jelképezhetné jobban, mint a kinőni szándékolt rossz szokások, gyermeteg tévedések elhagyása és 'meggyászolása'.

Az internet fejlődése számára az Microsoft böngészőjének korábbi verziói jelentették az egyik efféle tévutat. Gyanítom szoftvernek ennyi átkot még nem kellett eltűrnie a történelem folyamán, mint amit az Internet Explorer a programozóktól, designerektől, rendszergazdáktól, hobbi weblapkészítőktől és egyéb webmunkásoktól kapott. Mentségükre szóljon, a böngészők vak komondora béna kacsája elég komolyan rászolgált hírére.

vicces-mem-ie2.jpg
Intenet Explorer - ********* ijesztő!

Tovább

Ada Lovelace

avagy a programozás n̶ő̶i̶ princípiuma

ada_lovelace_portrait.jpg
Ada Lovelace

Igen, az első programozó nem csak, hogy nő volt, illetőleg hát ember, de nem is akármilyen ember volt, illetőleg hát nem is akármilyen nő.

Tovább

Az elsőm...

Első programjaimat egy Enterprise típusú mikroszámítógépen írtam – ez a PC-k elődje, a híres Commodore 64 és ZX Spectrum unokatesója – valamikor a méltán szép emlékű, gondtalan 90-es évek hajnalán. Ez a nagyszerű kütyü, mely most ünnepelte 30. születésnapját, valóságos erőműnek számított a maga idejében 4 MHz-es(!) órajelű processzorával, 128 KB-os(!) memóriájával és 256 hipnotikus szín megjelenítésével. A gép külalakja, piros, kék és zöld gombjai, a beépített kis joystick láttán a vad izgatottság közepette ugyan arra gondolt gyerek és felnőtt: játszunk már, játszunk már, játszunk már!

Enterprise Számítógép
Íme a csodálatos Enterprise mikroszámítógép!

Tovább

"Helló, Világ!"

Helló, Világ!

Tartozom egy coming outtal: programozó vagyok.

Rosszabb ez minden perverziónál, vallásos megszállottságnál és mániánál. Ezt az iparágat képtelenség puszta szakmaként kezelni. Ez bizony egy hivatás. Ebben, és sok más tekintetben is a művészetekkel rokon, leszámítva azt, hogy ezen hivatás iránt jelenleg nagyobb a kereslet, így lényegesen könnyebb belőle megélhetésre lelni...

Ezt a folyamatos tanulásra, problémamegoldásra és a problémamegoldás nyújtotta sikerélményre épülő kreatív és roppant szórakoztató elfoglaltságot nem lehet nem szerelemből csinálni. De hasonlóan nagy árat fizet ezért a programkód lánglelkű poétája (bocs), mint a klasszikus művészeti ágak sokszor túl kevésre becsült iparosai. Nem, nem csak az egészségkárosító szerek hatásairól, vagy az elhanyagolt külsőről beszélek...

Tovább