Segítség helyett: beszólás!

Miért frusztrált a magyar IT-s?

2016. március 11. - Indie Crawford
frusztrált support mém
Atyaég! Ez a kliens komolyan azt akarja, hogy segítsek neki?

Az IT összetett iparág. Egy-egy projekt elkészültéhez számtalan részfeladat ellátása szükséges. Egy olyan viszonylagosan egyszerű dolog megvalósítása is, mint egy kicsi-közepes weboldal minőségi elkészítése, több ember összehangolt munkáját követeli meg.

Először is a megrendelő előáll az igényeivel, majd a kivitelezést menedzselő személy segítségével elkészül az elvárásokat lefektető dokumentáció. Majd a felületek kerülnek megtervezésre egy vagy több grafikus, esetleg UI dizájner, azaz a felhasználói felületeket tervező szakértő bevonásával. Aztán jön mindezek implementációja, ami szintén több egymásra épülő feladat-réteget jelent.

webdizájner vs. webfejlesztő
Webdizájner - Webprogramozó / a fizetések természetesen nem a hazai árakat mutatják...

Legelőször az úgynevezett kliens és a szerver oldali feladatok válnak szét. A kliens oldal főleg azzal törődik, amit a weboldalra látogató felhasználók látnak, és csinálnak. Először a sitebuilder a designer(ek) tervei alapján elkészíti az oldalak statikus HTML vázát, webre tördeli a grafikus által készített layoutot, azaz a böngészők által értelmezhető, dinamikusan a kijelző méretéhez igazodó szöveges, grafikai és egyéb elemekre bontja azt.

Majd a frontend developer, mely kliens oldali programozót takar, megvalósítja a szükséges interakciókat, dinamikusan változó tartalmakat, adat-lekéréseket és a kapott válaszok megjelenítését, stb... Ez általában JavaScript nyelven történik.

A weboldalt kiszolgáló szerver oldalon a szükséges adatok tárolását és kiszolgálását kell megvalósítani, a kéréseknek megfelelően. A felhasználók adatait és magának a weboldalnak a fájljait óvó védelem legfontosabb bástyája is itt található. Ezt a feladatot a szerver oldali programozó (vagyis backend developer) szokta megvalósítani, PHP, Ruby vagy – a Node.js-nek hála – szintén JavaScript nyelven.

A szerver oldal jelenti másrészt a weboldal kiszolgálását biztosító infrastruktúra megvalósítását és felügyeletét: a fizikai szerver-számítógép üzemeltetését, a domainek, tárhelyek, és egyéb szükséges szolgáltatások komponensek konfigurálást. Ez a terület megint külön szakembert, és nagy körültekintést igénylő, rendszergazdai feladatokat jelent.

rendszergazda mém
Rendszergazda: a barátaim - a társadalom - a főnököm - a felhasználók - sajátmagam szerint... és a valójában

A kis és közepes skálájú weboldalak üzemeltetésének ez a része általában kiszerveződik egy-egy ilyen hoszting cég felé, amely transzparens felületet biztosít a szükséges szolgáltatások igénybevételére, és persze vállalja az esetlegesen fölmerülő problémák kivizsgálását és megoldását. Ilyenek előfordulnak, a gyors és segítőkész válasz pedig az egyik legfontosabb szempont a kivitelező és a kliensek számára egyaránt, hiszen mindkettőjük munkája és pénze bánja a késedelmet. Ez volna a támogatás, vagyis a support, mely szintén egy önálló feladatkört takar, és amely az ügyfelek és a technikusok közötti kommunikációt hívatott hatékonnyá tenni. Ennek kiváló minőségét papíron minden szolgáltató nagy előszeretettel bizonygatja is, de sajnos a gyakorlat olykor mást mutat.

Látható, hogy ez az iparág számtalan ember összehangolt munkáját igényli, melyek közül sokak feladatáról még szót sem ejtettünk. Ezek olyan szorosan fonódnak össze, hogy egyetlen gyenge láncszem magával rántja a többit is. Míg a kivitelező és a megrendelő úgymond egy oldalon állnak, mindkettőjük közös célja a projekt elkészülte, addig ez a gyenge láncszem sajnos sokszor a szerver üzemeltetését megvalósító külső cégben ölt testet. Ez a cég onnantól, hogy megkapta egy vagy két évre előre a szerver bérleti díját, illetve megfelelő számú kliens esetén, hajlamos lehet félvállról venni az egyes előfizetők apró-cseprő ügyeit.

Persze a probléma nem korlátozódik a hosztingolásra vagy a webfejlesztésre. Ki ne hadakozott volna már emelkedett pulzusszámmal egy-egy telefonszolgáltató, bank vagy kábeltévé ügyfélszolgálatával a vonal túlvégén, vagy állt volna értetlenül egy, a projekt kezdetén még agilis, de aztán gyorsan együttműködés-képtelenné váló IT specialistát látva? Azt hiszem sok más társadalmi visszássággal összefüggésben van a dolognak némi magyarországi vonzata.

filozófus helpdeskfilozofus helpdesk
Filozófus tech suport! via Existential Comics

Első posztomban utaltam rá, hogy a technikai jártasság, de bármilyen egyéb is, önelégültté tesz. Az esztétikumra, pénzre, elismerésre, teljesítményre váltható tudás segítségével már-már mágikus hatalom birtokába kerül az ember, önkéntelenül is előhívva belőle a mindenkiben ott bujkáló hübriszt. A webmester aki több tíz vagy százezer felhasználó virtuális szívverése, valamint a kliensek nagyon is valódi pénze fölött szike pontosságú linux parancsokkal operál, könnyen megrészegülhet ekkora hatalom birtokában. Ha pedig véletlenül rá találna nézni a saját, adózási trükköktől vagy éppen adóterhektől sújtott fizetési kivonatára, hát az sem javít a kedélyállapotán. De nem is kell ehhez rossz fizetés, elég az is, ha a fizetés a munka arányaihoz képest nem elég.

A megrendelők, a szintén trükközni kényszerülő kis- és középvállalkozások sokszor nem tudják kifizetni az IT termékek valódi értékét. Arra kényszerítik így a kisebb IT cégeket, hogy a fent leírt speciális feladatok összevonásával, a munkaerőn próbáljanak spórolni. Ez még több, ráadásul többféle tudást is igénylő feladatot jelent az alkalmazott számára, ugyan azért a pénzért. Olyannyira bevett dolog a pénztelenség hazánkban, hogy többnyire ez az összeg már alapból sem tekinthető igazságosnak, viszont magasabb áron a vállalkozó könnyen kint találja magát a versenyből.

Nem csoda tehát, hogy ha a kliensének problémája, kérdése akad, már csak a frusztrációja kiélésére futja, vagy éppen válaszra sem méltatja őt. A szakmaiatlanság eredménye persze a kellemetlenségek tovább gyűrűzésén túl, a kliensek távozása, a vállalkozás csillagának leáldozása. A vállalkozónak és az alkalmazottaknak pedig vagy sikerül a nagyfokú képzettséget igénylő munkával töltött évek alatt félretennie öreg napjaira, vagy nem, viszont jó eséllyel kiég. Mire betölti a 40-et, úgy fogja érezni, hogy elbánt vele az élet. Csak úgy, mint a kliensei, hiszen a kis magyar realitás erre a sorsra predesztinálja őket. Ezt látva persze csökken a vállalkozási morál, és a folyamat önmagát erősítve emészt tovább mindannyiunkat.

Nem hiszem, hogy a problémakör megoldására létezik egyszerű recept, mindenesetre ha egyre inkább megértjük és nem fogadjuk el adottnak, normálisnak ezt a helyzetet, az talán segíthet kiutat találni az áldatlan állapotok közül, illetve hogy időben felismerjük ez efféle csapdát.

Nyilván a szakma preztízsének és képzettségének emelése is jó irány lenne. A nagyobb önbecsülés és az elfogadható fizetések egymást erősítik, egyszerre kellene törekedni mindkettő emelésére. Igyekezni kellene kerülni a negatív árversenyt, el kell tudni magyarázni az ügyfeleknek, hogy ahogy autót, épületet vagy számítógépet sem lehet egy bizonyos ár alatt azonos minőségben létrehozni, úgy a különböző IT szolgáltatások ellátása is komoly tudást és munkaerőt igénylő feladat. Ha erre nincs keretük, akkor egyszerűbb, olcsóbb megoldás megtalálásában kell segítenünk őket.

Nem szabad hagynunk, hogy a frusztráció vegye át a hatalmat szakmai integritásunk felett, ezt nagyban segíti ha csak azt és annyiért vállalunk, amennyit teljesíteni akarunk és tudunk. Ez persze komoly tervezést igényel, de hát egy IT projekt rendre amúgy is ezen áll vagy bukik. Természetesen a magyar gazdaság állapota egy olyan külső körülmény, amelyre kevesebb de nem zéró ráhatásunk van. Gandhi bölcsessége, úgy gondolom, itt is megállja a helyét:

Kezdd magadon, ha változást akarsz!

IT technológia: Gateway szerverről szövegüzenet (SMS) küldés mobil telefonra.

A bejegyzés trackback címe:

https://indiecrawford.blog.hu/api/trackback/id/tr388458166

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nick_50plus 2016.03.11. 17:13:32

hello:

'Legelőször az úgynevezett kliens és a szerver oldali feladatok vállnak szét.'

az utolso elotti szoban egy 'l' betuvel tobb van, mint kellene... ciao

arpiszan 2016.03.11. 18:20:36

Csak a képeket nézegettem, és az utolsó sort, de még így is találtam egy helyesírási hibát programozó létemre.
Ez elég segítség?

Indie Crawford · http://indiecrawford.blog.hu 2016.03.11. 21:10:02

@arpiszan: Ha elmondod azt is, hogy hol találtad, az segítség, köszi! :)

Indie Crawford · http://indiecrawford.blog.hu 2016.03.12. 19:06:30

@Mátyás Jankó: Óhohó! Való igaz, mea maxima culpa, javítva, köszicsá!
süti beállítások módosítása